onsdag 6 februari 2013

Äppel, Päppel, Pirum, Parum

I förrgår torkade jag äpplen så de blir som chips, eller inte alls som chips faktiskt. Varken smak eller tillvägagångssätt är lika. Äpplena är inte friterade och inte salta. Chips är inte lite smått sega i konsistensen och har inte ett hål i mitten. Det som är likheten är möjligtvis att båda är skallade (oftast) innan de blir till sötsak.

I höstas köpte jag en skalare. Den både skalar och skivar äpplena. Det är kanske lite fusk, men den underlättar väldigt mycket. Hade jag inte haft den, eller min äppelklyftare, hade jag inte ätit lika mycket äpple som jag gjort den senaste tiden. Äpplen är ju nyttigt och gott, till skillnad från chips som bara är gott. Nej jag har inte ersatt ett chipsfrosseri med äpplen, av den enda anledningen att det inte funnits något sådant frosseri att ersätta. "Det blir inte chips förrän i Örebro" som vi får veta i Macken -Filmen. Och i Örebro är vi inte alls ofta.

Dessa äpplen är ett av tre projekt jag har idag. Nere torkar just nu färgen på två småsaker och uppe väntar papper på att flätas samman till en... Ja, det återstår att se.







2 kommentarer:

  1. Underbara foton!
    Snyggt Bellan!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Anonym2/08/2013

    Vad imponerad jag blir! Ser ju jätte fint ut. Var hittar man ett sådant redskap någonstans? Är det second-hand som gäller??
    Kram Mamma Elisabeth

    SvaraRadera