torsdag 7 mars 2013

En park blir till

Denna vecka när jag, Jonatan, varit ledig har jag bland annat påbörjat projektet att skapa en park.
Den så kallade parkavdelningen tillhör egentligen kommunen men får disponeras av husägaren.
Jag hade tidigare varit i kontakt med kommunen och markerat vilka träd jag vill ha bort.
De var här för ett par veckor sedan och tog ca hälften, mer ville de inte ta. Själv tyckte jag det var lite tråkigt att vi inte kommer se åkern från balkongen, eftersom det är vår finaste sida av huset, rent utsiktsmässigt. Men visst blev det bättre i alla fall.
Denna vecka kom de och tog nästan allt riset. Jag fick gå och städa lite själv efteråt och det blev en
hel påskbrasa! Får se om vi kan elda den till påsk kanske.
Jag har även gått och plockat en hel del sten för att jag ska kunna klippa gräset sen när det börjar växa.
Som ni kan se på bilden så är det lite nivå-skillnader. Jag la ut en rad med stora stenar och tänkte göra en
rhododendron-plantering där. Tror rhoddisar kommer trivas eftersom det är lagom mycket ljus. Vad är finare än en välgödslad
rhododendronrabatt på försommaren?!

Övriga planer med parken är att återplantera lite träd men på rätt ställen och rätt sorter. Träd är nämligen en favoritväxt när det gäller trädgårds-
biten så det var skoj att vi nu kan plantera lite roliga träd. Blir kanske något japanskt körsbär, metasequoia eller ett tulpanträd. Jag har redan fått ett gäng svarttallar (tallar med dubbelt så långa barr än vanliga)
av en husägare i Askim som jag kommer sprida ut på lämpliga ställen runt huset.
Sen får vi se vilka växter det mer blir. En tanke är i alla fall att det på våren ska vara helt fullt med påsk- och pingstliljor.
Men det kommer väl efter hand. Man får plantera några varje år...

Idag har jag täckt våra thujor med säckväv. Ett hett tips såhär års. De kan annars torka ut i barren eftersom de inte kan suga något vatten
samtidigt som vårsolen står och gassar.





3 kommentarer:

  1. Ni kommer att ha finaste tomten i Skällinge!
    Kan vara njutbart att ställa husvagnen där några dygn då och då. ;)

    SvaraRadera
  2. Ska bli roligt att se parken om några år när du fått hålla på ett tag.

    SvaraRadera
  3. Låter som det kommer bli en riktigt fin och härlig park. Roligt att läsa om, lycka till! :)

    SvaraRadera