måndag 17 oktober 2016

Framsidan förändras









Det har nu gått ett år sedan vi uppdaterade vår blogg senast och visst har det hänt lite saker här hemma sedan sist. Taket är klart och har stått sig bra trots förra vinterns hårda stormar. Gången med Skiffer lades förra hösten och smälter in bra i omgivningen. Det är till och med så att den redan ligger för lågt i förhållande till gräsmattan så det ser ju ut som den legat länge i alla fall ;-)
Årets stora projekt har varit att börja med framsidans altan som är beräknad att vara klart till sommaren 2017. Allt har gått enligt planerna och murarna har just blivit klara med sockeln och trappan, vilket var det största jobbet. Redan under tidig vår började jag gräva för det som skulle bli utbygget. Eftersom jag jobbar många helger och därmed varit ledig måndagar har jag kunna gräva några timmar nästan varje måndag och åka o slänga fyllet på återvinningen här i byn. Många inkl. murarna har nog tyckt jag varit galen som grävt bort ca 15 kubik för hand. Men förutom att jag har fått lite mer muskler så har jag undvikit att spendera pengar under mina lediga dagar.

Nästa steg i altanprojektet är att bygga igen fasaden fram till knuten. Sen gör vi inte mer i år. Nästa år blir det räcken och ev. tak över dörren och så måste ju grunden och trappen målas i samma färg som övriga grunden.  När detta är klart har vi andra stora planer... Men det får vi ta när pengarna rullat in igen…

Uppdatering. Efter att altanen varit klar ett par år så satte vi igång med renovering av toan nere i källaren. Då visade det sig att det läckt in vatten i skarven mellan den nya och gamla betongen på altanen. Det löste vi genom att ta hit en firma från byn som kikade på det och la över asfaltspapp som dom brände fast. Dock försvann ju den gamla känslan med betonggolv eftersom vi då valde att lägga vanligt trallvirke som golv. Men stabilt är det ju :-) 

/Jonatan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar